POWER, JUICE AND COLOUR - KRAFT, SAFT UND FARBE - KRACHT, SAP EN KLEUR

 

Beide Musiker agieren technisch ohne Fehl und Tadel; neben der virtuosen Beherrschung ihrer Instrumente überzeugen sie aber auch im Zusammenspiel voll und ganz. (Klassik.com Nadermann/Duvernoy CD with Masumi Nagasawa). 

 

...Fraaie hoornsolo van Teunis van der Zwart... (De Standaard, b-minor mass Collegium Vocale)

 

...Teunis van der Zwart, qui nous frisa artistiquement les egourdes en jouant le cor obligé dans l’air ‘Va Tacito’... Le Canard (Paris, Opera Garnier, Giulio Cesare with Concert d’Astrée, Emmanuelle Haïm)

 

...Teunis van der Zwart speelt vloeiend, behendig, moeiteloos, ongekunsteld en zuiver, hij zingt... (Luister, winter 2010, over Mozart CD met Orkest van de Achttiende Eeuw). 

 

Van der Zwart bleek een pure inspirator... Virtuoze en muzikaal inventieve solist schitterde... De Volkskrant, (12.8.2010)

 

Hoornist Teunis van der Zwart schitterde in het vierde hoornconcert van Wolfgang Amadeus Mozart (KV 495). Energieke, speelse en virtuoze muziek, met een hoofdrol voor Van der Zwarts prachtige toonvorming en haast ongeloofwaardige technische beheersing. (De Stentor, 8.8.2010)

 

 

 

The hornconcertos that frame the disc are particularly vivid, with Teunis van der Zwart making light of the immense technical challenges that Mozart set his soloist; ...uses a natural horn and makes it seem the most natural thing in the world. (The Guardian)

 

pastedGraphic.tiff

(Plato Mania, oktober 2009)

It was heartening to see superb musicians like the flutist Patrick Beuckels and the natural-horn player Teunis van der Zwart cheered during ovations as if they were opera superstars. (New York Times, 3 march 2009; b-minor mass, collegium Vocale Gent.)

 

 

De Nederlander Teunis van der Zwart geldt als een virtuoze specialist op zijn instrument en maakt die status op deze cd weer eens duidelijk. Met Faust en Melnikov levert hij een weergaloos mooie uitvoering af - Brahms op zijn allerbest! - Trouw, 14 juni 2008

 

 

...im ersten Brandenburgischen Konzert die beiden Hornsolisten Teunis van der Zwart und Bart Aerbeydt, die mit großartiger Virtuosität glänzten... Die beiden Hornisten bewältigten im Übrigen auch die extremes virtuoses Spiel verlangenden Solopartien im Concerto F-Dur, RV 539 von Antonio Vivaldi bravourös (Rudolf Wesner, PZ)

 

 

A minor luminary from the late Classical period, whose star has risen recently thanks to the CPO and Naxos labels, is Beethoven student Ferdinand Ries (1784-1838). His wonderful symphonies and piano concertos are now available on those labels. CPO has just added to the wealth with a release (777 353-2) of Ries's Concerto for Two Horns, the Violin Concerto, and two overtures. The Two Horns Concerto is an especial delight, certainly the most delectable example of this rare genre that I have heard. It is played seraphically by Teunis van der Zwart and Erwin Wieringa. The Cologne Academy, under Michael Alexander Willens, performs exuberantly and precisely. You can feel the fabric of the music in these performances. And thanks to the recording, you hear every strand. (www.catholicity.com)

 

Und in Zelenkas Capriccio nr. 3 in F bietet das erste Horn (wunderbar, und ohne jedwede Dominanz: Teunis van der Zwart) eine Nummer mit instrumentale Hochseilakrobatik. (Badische Zeitung)

 

De aangenaamste verrassing biedt Teunis van der Zwart, niet alleen met zijn perfecte, haast uitdagende, warmkoperen spel en zijn assertief zwierige aanpak, waarin hij de gestopte tonen met de daaruit resulterende klankverschillen en diverse harmonischen royaal laat spreken maar ook omdat hij het rondo (Süßmayr SWV 502) laat volgen door de reconstructie van dat deel door Torsten Johann. Hij speelt vrolijk en lichtvoetig met volle aandacht voor de luchtigheid van de snelle delen en de teerheid van de langzame. Speelvreugde is hier troef. (www.musicalifeiten.nl)

 

Teunis van der Zwart meisterte die halsbrecherische Soli in Zelenkas Capriccio (Klassik.com)

 

Der Hornist Teunis van der Zwart betörte auf seinem Instrument mit ausgefeilter Stopftechnik. Das schwierig zu beherrschende Naturhorn bändigte er mit Eleganz und Klasse. Da wirkte alles so schwerelos, als seien die Hornkonzerte van Telemann und Graun ihm direkt auf den Leib geschrieben. Wunderbar! (Kölnische Rundschau) 

 

...Kraft, Saft und Farbe...

...beherzt...verzaubernd klangschön...

(Kölner Stadtanzeiger)

 

De natuurhoorn mag dan een weerbarstige oude toeter zijn, Teunis van der Zwart kan ermee jongleren. Ter demonstratie heeft deze nederlandse virtuoos een verukkelijke collage gemaakt die een beeld schetst van Mozarts relatie tot het instrument. (De Telegraaf over de Mozart CD met Orkest van de Achttiende Eeuw, Glossa.) 

 

Virtuost på naturhorn. 

...fantastiske naturhornvirtuozen...

(Hufvutstadsbladet)

 

Teunis van der Zwart, der Deus ex Machina des abends, knüpft nahtlos an diesen überschaumenden Musiziergeist an. Sein wunderbar weicher, ja sinnlicher Naturhornton klingt wie aus der Ferne einer längst vergangenen Epoche und doch gleichwohl ganz gegenwärtig. 

(Badische Zeitung)